tisdag 9 augusti 2016

Träningstävling i specialsök

Matte har ordet :-)

//Vi har varit och tävlat i specialsök förra helgen.
Detta var vår andra träningstävling och den gick ju väldigt mycket bättre än den första!

Vi tävlar i Klass 1 och doften det gäller är eukalyptus. Det ska genomföras 2 st sök i 2 olika områden. Det kan finnas 1 - 2 legor (doftgömmor), och jag som förare får ingen information om det finns 1 eller 2.
Inte heller får jag någon bekräftelse på om markeringen min hund gör är rätt eller fel. Vi har 3 respektive 5 minuter på oss och hela området ska genomsökas väl.
Ganska svårt för att vara en träningstävling, men vi ser det som en erfarenhet att få tävla i alla fall.

Det vi behöver träna mer på är att lägga upp sökarbetet mer strukturerat. Kelly går verkligen in för söket till hundra procent vilket gör att hon nästan får ett överslag av glädjen att få arbeta.
Detta kära "problem" är något vi jobbar mycket med.
Detta gäller allt hon ger sig in i. Hon ger järnet dom första minuterna. Jag vill se ett mer jämt flöde i arbetet, men det kommer! (eller inte, det är och kommer alltid att vara en levnadsglad Riesen)

Vårt motto är att alltid ha kul, oavsett resultat! Och sträva efter att hamna i "vår bubbla" på träning och tävling.

Vi körde ett inomhussök och ett utomhussök på tävlingen.
På utomhussöket var såklart även showen ett faktum... //Matte

Här är vi igång.
Ni ser mjukistigern?
Den stod upp när vi startade hehe... Jag välte den lite :-)

Jag söker på fint emellanåt såklart, men jag bara måste hitta på tokigheter oxå...

...som här, hehe.
Jag tog tag i växten med tassen och välte den oxå lite, hehe.
Matte försöker rädda situationen men jag personligen ansåg att det var lättare att söka igenom växten om den låg på marken??? 

Matte, låt nu den va och låt mig få arbeta! 
Flytta på dig snälla, jag fixar detta... akta dig så jag kommer fram och förbi!

Inomhussöket

Men vi var nöjda med vår prestation ändå, visst Matte?


//Sen har vi varit med min bästis Rikki och badat i sjön. Mycket rent vatten...

Rikki gör gärna det som jag gör. 
Detta gör ju att jag känner mig ännu lite mera i centrum än vanligt, perfekt :-)
"Kom så simmar vi lite!" 

Rikki följer mig troget, fast han tyckte allt att det var lite djupt!

Kolla Rikki det är något på bottnen!

Lurad!
Äh, kom nu med ut på det djupa Rikki! Det är ju festligt!

Kom nu! Husse hoppar i om det skulle vara nåt!

Ja! Du är bäst Rikki!

Husse! Du behöver nog inte hoppa i! 
Rikki verkar vara på väg ut strax!

Titta! Visst är vi fina ihop!?
Bästa Rikki <3

//Kelly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar