onsdag 29 oktober 2014

Ny kurs och ny present av Moster!!!

Jajamen, idag var vi på första "riktiga" hundträningen!
Jag kände såklart igen mig direkt när vi kom fram till lokalen, och tyckte att det skulle bli så festligt att få komma in på träningen!
Men nu är det visst riktigt allvar. Allt ska bli svårare och störningar ska läggas på våra övningar.

Jag kan ju tycka att det är lite tidigt för det, jag är ju bara valp ju.
Men sen å andra sidan, att vänta tills jag fyllt fem år... Nja. Vi kör på detta Matte och Husse!

Men sluta nu att flina Matte, det är allvar nu, hörde du inte?

Men vart ska hon nu tanten?

Aha, det var ett test, jag fick visst beröm om jag satt kvar på samma plats.
Nu är jag med. Hur svårt var det?

Samma sak med ligg kvar.

Japp, den satt som en smäck den med. Inte ett ben jag rörde!
På detta kortet.

Här tränar vi följsamhet. Matte har precis vänt och jag ska följa efter, helst tätt intill.

Nå, för att vara första träningen tyckte jag att jag skötte mig bra!
(då behöver vi ju inte berätta att jag gärna skällde för att alla skulle kolla på mig, att jag gjorde små "rymningar" för att busa lite med grannens hund osv.)


//Så här kan det se ut när jag vill att Matte ska gå upp från sängen.
Ligga där och sova mitt på dagen va? Nä minsann.
 Du... hallu... dags att stiga upp nu din sömntuta... 
Det finns kanske någon här som behöver gå ut i det fria...

Maaaatteeee......

...om jag drar av täcket då...

...men du...

...hur lång tid kan det ta att vakna till...

NU GÅR DU UPP VA!?


//Det sägs att jag är "hagalen", som vi säger här i Skåneland.
Jag vill helst ha många leksaker. Gärna på en och samma gång.
Och kan man inte bestämma sig, ja då får man ju helt enkelt ta vad man klarar av att bära.


Matte, du, skulle du vilja busa lite med mig är du snäll?

Vänta lite va, ska bara stretcha ryggen lite först.
Åhej!


Hörrni, nybadad, hur skoj är det då?

Jag har väldigt mycket ull i min päls.
Det finns nästan till att sticka en hel tröja när Matte och Husse kammar underull!
Förhoppningsvis får jag min strävhåriga päls ganska snart. Man kan ana den :)
Vi skulle visst ha börjat att trimma mycket tidigare i mitt liv. Tur att vi har kammat ull regelbundet i alla fall!
Alla människor runtomkring ger Matte och Husse olika tips och många säger att "så ska man göra", medans andra säger att "så ska man absolut inte göra". Och som ni vet är min Matte lite virrig redan innan :)

Här är jag trimmad, kammad, borstad, nybadad och fönad.
Sen kammas det ännu mer, klipps med maskin och handsax. 

Men Husse, låt bli det där! Vi kan själva!

Så fin så, i alla fall ett par timmar, min päls växer fort...

Bedårande tassar...

Men ni, vad tycks?

I den här vinkeln då?

Jag fick en ny bädd av moster!!!
Tror ni jag blev glad eller!?

Man kan ligga såhär oxå om man vill, supermysig är den!
Jag ska försöka att inte bita i sönder den, men jag lovar inte...
//Kelly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar