söndag 5 oktober 2014

Fler bilder från valpkursen!

I förra inlägget bjöd vi på lite bilder från förrförra valpkursen. Här nedan kommer lite från förra gången, i måndags.

Här är vi på väg till stället där valpkursen hålls.
Jag och Matte på fältet och Husse bakom kameran.

Denna hunden, Hippo, som oxå går på samma valpkurs som oss, är det många som förväxlade mig med när vi var lite mindre.
Tydligen tyckte alla att vi var såå lika.
Men alltså, han är en Briard och jag är en Riesen, hur svårt kan det va?
Ungefär lika dampiga dock enligt våra ägare :)
Hehe, livet är väl en fest, eller?

 Denna gång var det Matte som höll i kopplet inne på träningen.

Vi tränade bland annat på att "förbereda" oss inför tandvisning.
Jag greppade ganska snabbt vad det handlade om. Tydligen är det så att förarens hand är en slags knapp. 
Föraren håller handen öppen, med handflatan uppåt, framför mig, och när jag då trycker på "knappen" genom att lägga mitt huvud i handen och titta rakt in i förarens ögon, då får jag en godbit ur den andra handen! Fiffigt va?

Matte tillägger: Tanken är att föraren eller annan person "förbereder" hunden på att: nu kommer jag att kolla i din mun. Det blir genast en trevligare stund för båda, istället för att bara "slita" upp käftarna och kolla läget. Hunden kan, dock inte alla hundar, tycka att det blir ett slags övergrepp när du bara "slänger" dig över och öppnar käftarna.
På Kelly funkar denna övning väldigt bra! Hon ville gärna bitas innan, nu får vi i alla fall kolla lite. Små steg, först bara lyfta på läppen, ge godbit. Till att övergå till full tandvisning.

Vila huvudet i förarens hand inför kommande tandvisning.
Hur svårt är det när man är en Riesen!?
Bästa som finns att vila huvudet på diverse saker ju.

Vad är det svåra lixom?

 Tränar på hundmöte

Här var det visst något som doftade ljuvligt. 
Jag erkänner att jag tappade fokus på träningen för en liten stund där.

En riktigt Riesen, det är jag det!
Numera sitter gärna hela jag på köksstolen när någon varit slarvig med att putta tillbaka den.


När vi var i djurbutiken häromdagen och skulle kolla in en ny hundbur till bilen, då låg jag så här fint och väntade på att tanten bakom disken skulle bli färdig med sin kund.

Titta så lugn och fin jag kan va! Matte och Husse är mycket stolta för stunden:)

Men! Hur lång tid kan det ta Matte!? Besvärlig kund där framme eller!?


Jag har fått ett nytt intresse, och det är att fläta upp ALLT som går att fläta upp.

Och jag är riktigt duktig på det oxå, jag kan ligga i minuter och bara fläta upp.
(Ja, Matte och Husse har koll så att inga lösa trådar lossnar)

Hihi, så denna stora kampring är snart inte en kampring längre. 
Det är snart en helt vanlig tross :)

Jag finner den här filten mycket mer intressant och mer i min smak och storlek att kampa med. Matte blev sådär glad, hon skulle tydligen bara skaka av den! Rolig hon är då.

Vi kan väl busa lite?
En kväll när jag gick ut i trädgården hade jag ännu en inkräktare! Först en padda och nu en igelkott!!
Husse fick försiktigt knuffa i den i en hink och släppa ut den utanför tomten. 
Matte fick stå och hålla i mig, jag ville ju bara fram och leka med den! 
Tydligen kan dom vara fulla med ohyra dessa rackarna.

Stackars liten, men han fick det nog bättre utanför vår tomt :)

Tills vi hörs, njut av höstens alla färger!
Underbart!
Så, njutit klart :)
//Kelly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar